فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

سپردار مارچوبه یا خرزهره :

Aspidiotus hederae  : نام علمی

حشره ایست پلی فاژ که روی عده ی زیادی از درختان میوه، زینتی و گیاهان گلخانه ای زندگی می کند.

در نواحی سردسیر مانند اطراف تهران این آفت فقط در گلخانه ها پاسیو ها و محیط های بسته روی گیاهان زینتی دیده می شود و گاهی دارای خسارت قابل توجهی است . در موارد فوق الذکر روی مارچوبه ی زبره  خسارت شدید دارد.

مشخصات و بیو لوژی :

قطر سپر حشره ماده کامل حدود 2 میلی متر است .رنگ آن قهوه ای روشن تا خاکستری مایل به کرم می باشد. سپر حشره نر بیضی کشیده ، برنگ سفید چرک و کدر می باشد بدن حشره ماده کامل تا حدودی گلابی شکل و در تمام قسمت غیر از پیجیدیوم غشایی است. پیجیدیوم دارای سه جفت لب کاملاً مشخص است.

این حشرات در نواحی نیمه گرمسیری و مرطوب و در گلخانه ها در تمام مواقع سال در حالات مختلف دیده می شود.در نواحی نسبتاً سرد بر روی درختان زمستان را بصورت پوره سن دو و ماده نابالغ به سر می برد.

در این شرایط ماده ها در اوایل اردیبهشت کامل شده و پس از جفتگیری شروع به تخمریزی می کنند.

تخم ها زرد رنگ بیضی شکل و بطول 3/ میلی متر می باشند . دوره تخمگذاری این حشره نسبتاً طولانی و ممکن است تا دو هفته ادامه یابد.

دوره انکوباسیون تخم بسته به شرایط آب و هوایی ممکن است تا دو هفته بطول انجامد. پوره های سن اول از نظر عادات و رفتار نظیر سایر گونه ها می باشند. این حشره ممکن است در سال 3 تا 4 نسل داشته باشند.

این آفت در باغهای مرکبات کشور ما به ندرت اهمیت اقتصادی پیدا کرده است ولی بنا بر نظریه ی تلهوک در لبنان و فلسطین روی درختان میوه و مرکبات گاهی خسارت شدید وارد می کند .

نام برده همچنین از خسارت این آفت بر روی درختان میوه دانه دار و هسته دار نیز گزارش می دهد و وجود لکه های قرمز رنگ روی میوه سیب و هلو را مشابه آنچه که در مورد سپردار بنفش زیتون ذکر می شود بیان کرده است . در کشور ما هرگز چنین وضعیتی دیده نشده است.




سپردار مارچوبه ( سپردار خرزهره )
سپردار مارچوبه ( سپردار خرزهره )
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.