فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

بیماری فیزیولوژی برونزوی برنج(Bronzing)  :

بیماری برونزوی در مناطق مرطوب کشور سری لانکا و در خاک هائی که به خوبی زهکشی نشده اند بروز می کند.


علائم بیماری در 9 هفته اول پس از نشای بذنج بصورت لکه های کوچک قهوه ای در نوک برگ های مسن بروز می کند که بتدریج تمام سطح برگ ها را فرا می گیرد.

این لکه ها در صورت شدید شدن بیماری ممکن است به برگ های فوقانی گیاه نیز سرایت کند. این بیماری در دو نوع مختلف خاک علائم متفاوتی به شرح زیر بوجود می آورد.

1-     در خاک های شنی بلافاصله پس از نسای لکه های قهوه ای متمایل به قرمز در برگ ها پدیدار میشود.

2-     در خاک های پیت مخصوصا در مواقعی که کود سولفات آمونیوم به صورت سرک به گیاهان داده شده باشد حداکثر تا 2 ماه پس از نشا علائم برونزوی زرد در گیاهان بوجود می آید.

در مواقع شدت بیماری رشد گیاهان ممکن است به تعویق افتاده و منجر به تولید تعداد زیادی سنبلچه های عقیم شود.

ریشه ها نیز از این بیماری آسیب دیده و معمولا کوچک و خشن شده برنگ قهوه ای تیره در می آیند. علائم بیماری در خاک های اسیدی شدیدتر بروز کرده و منجر به کاهش بیشتر محصول میشود. علاوه بر این شدت بیماری ذر خاک هائیکه گاز هیدروژن سولفوره و ترکیبات آهنی فرو در اطراف ریشه متمرکز می شود افزایش می یابد.

برای پیشگیری از این بیماری علاوه بر بهبود بخشیدن سیستم زهکشی مزرعه، اصلاح خاک های شنی از طریق اضافه نمودن کاه و کلش در زمین ضرورت دارد. علاوه بر این تاخیر در غرقاب نمودن مزارع، استفاده از کود اوره و آهک به جای سولفات آمونیوم و اضافه کردن نیترات پتاسیم و نیترات سدیم به خاک در پیشگیری از بروز بیماری کمک می کند.

استعمال مقادیر زیادی آهک در اصطلاح این قبیل خاک ها مؤثر است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.