فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نماتدهای گال ریشه غلات(جو):

نام علمی : Anguillulina radicicola

Ditylenchus radicicola، Subanguina radicicola،  پارازیت داخلی هستند. تمام نمونه­ها دارای کوتیکولی با خارهای ظریف­اند. ناحیه لب نماتدهای بالغ یک فرورفتگی دارد و طول سوزن دهانی آنها 16- 12 میکرومتر است.

طول ماده­ها mm 2- 2/1 است. پژوهشهایی که در اروپا بر مبنای بیماری­زایی افتراقی روی Poa annua و جو انجام شده است، وجود بیوتیپ­های مختلف S.radicicola را نشان داده است.

چرخه بیماری:

بنظر می­رسد S.radicicola با قرار گرفتن مداوم در ریشه­های میزبان ادامه حیات می­دهد. لاروها در ریشه­ها نفوذ می­کنند و با پوست­اندازیهای پی­در­پی در بافت­های کورتکس ریشه گسترش می­یابند. گال­های ریشه در مدت دو هفته تشکیل می­شوند و ماده­های تازه بالغ تولید تخم را آغاز می­کنند. گال­هل سرانجام سست می­شوند و لاروهای تفریخ شده آزاد می­کنند، که این لاروها روی همان ریشه آلودگی ثانویه ایجاد می­کنند. معمولاً در مدت 60 روز یک نسل کامل می­شود.

کنترل:

تناوب جو، غلات یا گندمیان علوفه­ای با بقولات و گیاهان ریشه­ای جمعیت نماتد را محدود می­کند. استفاده از نماتدکشها و آفت­کشهای تدخینی خاک برای مبارزه با S.radicicola تنها در مواردی می­تواند با صرفه باشد که یک بیماری یا پاتوژن دیگر را نیز کنترل کند.


نماتدهای گال ریشه غلات (جو)
نماتدهای گال ریشه غلات (جو)
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.