فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

در این مقاله فهرستی از مهمترین سموم کنه کش را گردآوری کرده ایم و توضیح مختصری از هرکدام ارائه میکنیم:Dicofol-Chlorobenzilate-Bromopropylate-Propargite-Tetradifon-Azocyclotin- Benzoximate-Chinomethionate-Clofentezine-Fenbutatin oxide-Hexythioazox -Fenpropathrin -Dinocap -Binapacril - Cyhexatin -Chloropropylate
مهمترین سموم کنه کش
مهمترین سموم کنه کش


در این مقاله  فهرستی از مهمترین سموم کنه کش را گردآوری کرده ایم و توضیح مختصری از هرکدام ارائه میکنیم:


١-  =  Dicofol   نام تجارتی: Kelthane

دیکوفول اولین با در سال 1955 به وسیله کارخانه  Rohm and haas امریکا له بازار عرضه گردید،امروزه به وسیله کارخانه های مختلفی از جمله Merck با نام تجاری  Kelthane تهیه می شود.یک ترکیب کنه کش کلره است و فرمول ساختمانی آن شباهت زیادی به DDT دارد.

سموم کنه کش - Dicofolسموم کنه کش - Dicofol

2- Chlorobenzilate   نام تجارتی: Akar

کلروبنزیلات با نام تجاری Akar به فرمول  C16H14CL2O3 اولین بار در سال 1952 به وسیله کارخانه Ciba-geigy سوئیس به بازار عرضه گردید.آکار روی تمام حالات تکاملی کنه های گیاهی به ویژه خانواده های  Tetranychidae   و  Tenuipalpidae   موثر است و اثر تخم کشی آن له ویژه روی تخم های تابستانه کافی است.

سموم کنه کش - Chlorobenzilateسموم کنه کش - Chlorobenzilate

3- Bromopropylate   نام تجارتی: Neoron

این ترکیب نخستین کنه کش بر اساس بروموبنزیلات است که در سال1966 توسط کارخانه  GEIGY سوئیس به بازار عرضه گردید.بطور کلی مقدار مصرف این سم برای کنه کش های حساس خانواده Tetranychidae 250 تا 500 گرم ماده خالص در هکتار و برای کنه های مقاوم به سموم فسفره 500 تا 700 گرم ماده خالص در هر هکتار است.


4- Propargite   نام تجارتی: Omite

این ترکیب در سال 1964 توسط کارخانه Rubber امریکا معرفی گردیده است.برای انسان و دام خطر نسبتا کمی دارد.در شهرهای شمالی ایران خصوصا گرگان و گنبد بر ضد کنه عمومی گیاهان زراعی روی پنبه و گیاهات روغنی،کنه قرمز اروپایی روی درختان سیب،کنه قرمز مرکبات وکنه نقره ای مرکبات،کنه پاکوتاه چای و  سایر کنه ها توصیه شده و کاربرد دارد.


5-  Tetradifon   نام تجارتی: Tedion V18

جزء ترکیبات کلرو سولفونه محسوب می گردد و اولین بار در سال 1954 با نام تجاری تدیون به وسیله کارخانه  Phillips roxane   هلند به بازار عرضه گردید.سمیت آن برای پستانداران بسیار جزئی است.در برگهای گیاه نفوذ عمقی دارد.در بازار به صورت های مختلف امولسیون و پودر قابل تعلیق عرضه شده است.


6- Azocyclotin    نام تجارتی: Propal

 این ترکیب نسبتا برای پستانداران خطرناک است و باید در موقع مصرف دقت کرد چون در فضا پراکنده و از طریق تنفس نیز می تواند مسمومیت ایجاد کند.


7- Benzoximate    نام تجارتی: Citrazon

برای پستانداران بسیار کم خطر است.مصرف عمده آن علیه کنه قرمز اروپایی،کنه تارعنکبوتی درختان میوه،کنه زرد شرقی مرکبات،وکنه قرمز مرکبات می باشد.


8- Chinomethionate    نام تجارتی: Morestan

این ترکیب در سال 1962 بوسیله کارخانه Bayer   آلمان معرفی گردید.علاوه بر خاصیت کنه کشی،خاصیت قارچ کشی(سفیدک سطحی درختان میوه)و حشره کشی نیز دارد.دوره کارنس آن روی درختان میوه 2 هفته و روی سبزیها یک هفته توصیته میگردد.


9- Clofentezine   نام تجارتی: Appolo

جزء ترکیبات Tetrazine محسوب می شود.کنه کشی است بادوام زیاد.سمیت آن برای پستانداران بسیار کم است.


10- Fenbutatin oxide   نام تجارتی: Torque


سمیت آن برای پستانداران کم است.مصرف عمده آن در ایران بر علیه کنه قرمز اروپایی به نسبت یک در هزار از فرمولاسیون تجارتی است.


11- Hexythioazox   نام تجارتی: Nissorun


کنه کش نسبتا جدیدی است که در سال 1373 ورود و مصرف آن در ایران مجاز شده است. سمیت آن برای پستانداران بسیار کم است.استفاده از آن علیه کنه قرمز مرکبات توصیه شده است و مقدار مصرف آن 5-7 در هزار همراه با روغن به میزان یک در صد توصیه می گردد.


12- Fenpropathrin  نام تجارتی: Danitol


علاوه بر اثر حشره کشی دارای اثر کنه کشی قابل توجهی است.البته علاوه بر کنه قرمز اروپایی روی سایر انواع کنه ها نیز موثر می باشد.مقدار مصرف آن از فرمولاسیون تجارتی به نسبت 2 در هزار توصیه می گردد.


13- Dinocap  نام تجارتی: Karathane


این ترکیب با نام تجارتی کارتان  در سال 1946معرفی گردید.دوره کارنس ( PHI ) کاراتان در مورد درختان میوه حدود 21 روز و روی گیاهان جالیزی و سبزیجات حدود یک هفته توصه می گردد.


14- Binapacril  نام تجارتی: Morocid


در بازار با نام های تجارتی مختلفی عرضه می گردد که مشهورترین آن Morocid   است.این ترکیب حدود 17-16 سال است از لیست سموم حذف شده است.


15-  Chloropropylate  نام تجارتی: Rospin


خصوصیات کنه کشی آن شبیه Akar است.اما برخلاف آکار روی گیاهان سوختگی ایجاد نمیکند.


16- Cyhexatin  نام تجارتی:  Plictran


پلیکتران دارای طیف وسیع کنه کشی است و حتی روی کنه های حیوانی هم مصرف می شود.(کنه قرمز اروپایی روی درختان میوه و همچنین علیه کنه ها در گلخانه ها در گذشته کابرد داشت).



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.