فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

آفات رز :

به دو گروه تقسیم می شوند، آفات مکنده که به حشرات و کنه ها  ونماتدها قابل تقسم می باشند

اندام دهانی گزنده دارند و به کمک آنها می توانند از داخل بافت گیاهی نیش زده شده , محتویات سلول یا مواد غذایی را بمکند.

همراه با مکش محتویات داخل سلول توسط آفت مکنده, ضررهای ثانوی دیگری نیز به گیاه زده می شود .

بزاغی که اغلب حیوانات برای رقیق کردن محتویات داخل سلول وارد بافت می کنند به قسمتهای اطراف همان سلول نیز آسیب میرساند.

آفات گاز گیرنده [جونده]

آفات گاز گیرنده که به [لارو]‌ پروانه ها و قاب بالان و زنبوران برگ و مگسها قابل تقسیم میباشند. اینها در یک یا چند مرحله رشد شان صاحب اندام دهانی می شوند . که به کمک آنها می توانند قسمتهایی از گیاهان را گاز بگیرند.

شته رز Macrosiphum rosae

میزبان اصلی این شته رزها هستند و میزبان فرعیشان سر شکافته ها می‌باشند .شته معمولا برگهای جوان و شاخه‌ها و غنچه‌ها را مورد هجوم قرار میدهد و آنها را نابود میکند. این آفات در جاهای گرم وخشک بیشتر شایع می باشد.

در این صورت اسپری های مخصوص شته توصیه میشود. عصاره گزنه و مواد بیولوژیکی مشابه نیز توصیه میشود.

زنجره رز   tetranychus urticae

زنجره با رنگ سبز مایل به زرد و باله های سفید , عمل مکش در سطح تحتانی برگ باعث بروز لکه های شیری رنگ در سطح فوقانی برگ در اطراف رگبرگها میشود که به مرور زمان لکه ها تمام سطح پهنک را فرا میگیرد .

کنه قرمز

این حیوانات کوچک وقرمز به مقدار زیاد قسمت تحتانی برگ را می پوشاند . از علایم مشخصه ی در انها تارهای عنکبوتی می پاشند.

ابتدا لکه های زرد رنگی در قسمت فوقانی برگها ظاهر و سپس کاملا زرد شده و می ریزند علاوه تامین مورد نیاز گیاه بایستی در موقع بروز اولین آثار آفت استفاده از حشره کشی که خاصیت کنه کشی نیز دارد استفاده شود .

تریپس رز thrips fuscipennis

این حشره سیاه که به اندازه یک میلی متر می باشد برگها و نوک شاخه ها و گلها را در محلهای گرم و خشک و غیر رطوبتی مورد حمله قرار می دهد. ابتدا روی برگها لکه های کوچک زرد رنگی ظاهر می شود و سپس نقره ای می شوند غنچه های گل به سختی می شکفند و گلها از بین میروند و در صورت نیاز سم پاشی با unden  مایع 1.5میلی لیتر و یا مواد مشابه توصیه می شود .

زنبور پیچ زن [مینوز] برگ رز

زنبور سیاه رنگی که تخم هایش را در حواشی برگها می ریزد. برگها به صورت استوانه ای رل [با حفر تونل بین دو اپیدرم برگ] میخورند. برای کنترل آسیب ناشی از این آفت در صورت مشاهده‌ی اولین برگهای پیچ خورده ابتدا آنها را قطع  و نابود کنید و سپس گیاه را سمپاشی کنید.   

توردوز

لاروها شروع به خوردن برگها و شاخه های جوان میکنند و دور اینها را توردوزی کرده و در داخل آنها تبدیل به پروانه میشوند تمام تار و پود بافته شده باید قطع و نابود شوند









آفات رز
آفات رز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.