فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

اکسی کوپ ( : (oxicoop

قارچكش و باکتری کش حفاظتی


نام عمومی : Copper oxychloride

 

فرمولاسیون شرکت گیاه : WP35%

     کوپراكسی کلراید

LD50 : mg/kg 2142

 

دوره کارنس : 14 روز

 

این قارچکش در بازار با نام تجاری  کوپراكسی کلراید   Copper oxychloride(WP35%) موجود است.  اکسی کوپ قارچكش و باكتری كش از گروه تركیبات مسی بوده كه بصورت پودر قابل اختلاط با آب ( WP35% ) جهت كنترل طیف وسیعی از پاتوژنها استفاده می‌شود. این تركیب در آب و حلالهای آلی به مقدار كم حل می‌شود ولی در اسیدهای قوی معدنی با تولید نمك حل می‌شود. در محیطهای خنثی بسیار پایدار است. اکسی کوپ برای پستانداران و انسان سمیت ضعیفی داشته و برای زنبور عسل و ماهیها نیز بی خطرمی باشد.

مكانیسم اثر : اکسی کوپ قارچكش و باكتری كش حفاظتی بوده و بعلت میل تركیبی بالایی كه با گروه كربوكسیل و آمین دارد با پروتئینها واكنش داده و بعنوان یك عامل بازدارنده آنزیم عمل می كند، این ترکیب جذب اسپورهای در حال جوانه زنی شده و تا زمانیکه غلظت آن به حد کشندگی اسپور رسید موجب نابودی آن می گردد، ولی عمده اثر آن در ممانعت از جوانه زنی اسپورها و رشد قارچ است.

 موارد مصرف : اکسی کوپ به منظور كنترل بیماریهای مختلفی نظیر بلایت، سفیدك دروغی، زنگ و انواع لكه برگیها روی طیف وسیعی از محصولات كشاورزی مثل انگور، زیتون، درختان میوه دانه دار و هسته دار، مركبات، موز، چای، سیب زمینی، گوجه فرنگی، چغندر، كرفس، هویج و قابل استفاده است، مزیت این سم نسبت به ترکیب بردو سهولت در استفاده و خطر کمتر آن است. اکسی کوپ چون کمتر در آب حل می شود گیاهسوزی کمتری دارد.

سازگاری و اختلاط : اکسی کوپ در دز توصیه شده روی گیاهان مذكور گیاهسوزی ندارد، به استثنای هویج و سیب زمینی كه در برخی شرایط ایجاد گیاهسوزی می‌كند. روی برخی از واریته های سیب ممكن است ایجاد زنگار كند.اختلاط این ترکیب با ترکیبات جیوه ای، DNOC ، لایم سولفور و قارچکشهای آلی گوگردی یا  دیتیوکارباماتها(تیرام، زیرام، فربام، واپام، نابام، مانب، زینب، پروپینب و مانکوزب) نیاز به آزمایش مخلوط حاصله دارد. در محیطهای خنثی بسیار پایدار ولی در برابر حرارت به صورت مخلوط با سایر قارچكشها و حشره كشهای خنثی یا كمی قلیایی تجزیه شده و اکسید تولید می شود.  اکسی کوپ اگر طولانی مدت در معرض آهن و سایر فلزات باشد ایجاد خورندگی می کند.

 


توجه :  موارد توصیه شده، از منابع معتبر و مختلف خارجی و داخلی(کتب ، مقالات و بروشورها) استخراج گردیده  و صرفا به منظور آشنایی کارشناسان و کشاورزان محترم با جنبه های مختلف کاربرد این سم می باشد. لذا پیشنهاد می شود که همیشه توصیه سازمان حفظ نباتات را در اولویت قرار دهند. در مورد توصیه های فنی  شرکت گیاه نیز انجام آزمایش قبلی در سطح کوچک قبل از مصرف  توصیه می گردد. در ضمن مسائل و نكات مذكور كلی بوده و بستگی به شرایط محیطی و امكانات موجود دارد. چون شرکت تولید كننده از نحوه شرایط نگهداری، زمان مصرف، مقدار دز مصرفی، چگونگی  مصرف، شرایط جوی محیط و اختلاط آن با سایر سموم و تركیبات شیمیایی توسط مصرف كننده بی اطلاع می‌باشد، لذا هیچگونه مسئولیتی متوجه تولید کننده نمی‌باشد. همچنین فروش و مصرف این سم بدون نسخه گیاهپزشکی ممنوع می باشد.

 

 

موارد توصیه  اکسی کوپ در كشاورزی

 

نام محصول

نام بیماری

مقدار مصرف

درختان میوه دانه دار و هسته دار

آتشك درختان میوه دانه دار-

شانكر باكتریایی درختان میوه هسته دار

2 در هزار

پوسیدگی فیتوفترایی درختان میوه

5  در هزار

پیچیدگی برگ هلو- شانكرسیتوسپرایی-

بیماری غربالی درختان میوه هسته دار

5-3  در هزار

گردو

بلایت (پوسیدگی مغز) گردو- آنتراكنوز (لكه سیاه) گردو

5-3  در هزار

بادام

لكه آجری بادام

3   در هزار

مركبات

شانكر باكتریایی لیمو

1  در هزار

سرخشكیدگی مركبات

5  در هزار

گموز مركبات

1 درصد (دوغاب به بافت خشبی )

پسته

گموز

5 درصد (دوغاب به بافت خشبی )

نخیلات

پوسیدگی گل آذین خرما (خامج)

2  در هزار

سیب زمینی

سفیدك درونی سیب زمینی

3  در هزار

سبزی و جالیز

سفیدك درونی سبزی و جالیز

5/3  در هزار (5/2-2كیلوگرم در هكتار)

سفیدك پودری گوجه فرنگی

3  در هزار

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.