فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

داونی- جی (   :(Downy-Gy

قارچكش سیستمیك و حفاظتی


نام عمومی : Metalaxyl-Mancozeb

 

فرمولاسیون شرکت گیاه : WP72%

متالاكسیل-مانکوزب

LD50 : mg/kg 5189

 

دوره کارنس : 14 روز

 

این قارچکش در بازار با نام تجاری ریدومیل - ام زد Ridomil-MZ (WP72%) موجود است.  داونی- جی (از دو گروه اسیل آلانینها واتیلن بیس دی تیوكارباماتهاست) قارچكش سیستمیك بوده كه بصورت پودر وتابل ( WP72% ) به منظور كنترل سفیدكهای دروغی (قارچهای پاتوژن شاخه Oomycota ) استفاده می‌شود.

این تركیب از80 گرم متالاكسیل (8%) و 640 گرم 64% مانكوزب در یك كیلو گرم (72%) تشكیل یافته است. نیمه عمر( DT50 ) یا پایداری این قارچكش در برابر هیدرولیز شدن در شرایط اسیدی یا خنثی كمتر از 200 روز و در شرایط قلیایی ( pH=9 ) و دمای 25 درجه سانیتگراد، 116 روز است.

مكانیسم اثر :داونی- جی قارچكشی سیستمیك ولی با عمل حفاظتی و معالجه ای است. قسمت متالاكسیل این تركیب مانع سنتز پروتئین در اندامهای قارچی می‌شود و قسمت مانكوزب آن نیز روی آنزیمهای سیكل تنفسی تأثیر می‌گذارد.

متالاكسیل این تركیب از طریق ریشه، ساقه و برگ قابل جذب بوده و برای كنترل بیماری در داخل بافتهای گیاهی بواسطه خاصیت سیستمیك خود استفاده می گردد و از خاصیت پوششی مانكوزب نیز به منظور پیشگیری از نفوذ عوامل بیماریزای قارچی به داخل نسوج گیاهی استفاده می‌شود.

موارد مصرف :داونی- جی برای كنترل بیماری سفیدك دروغی ( Downy Mildew ) روی توتون، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، خیار، كلم، گل كلم و كاهو استفاده می‌شود. این تركیب برای كنترل بیماری سفیدك دروغی انگور و همچنین ضد عفونی بذر علیه بیماری گیاهچه میری پیتیومی ( Pythium damping-off ) توصیه می‌شود.

سازگاری و اختلاط :مصرف  داونی- جی  در دز و موارد توصیه شده اثر سوئی روی گیاه ندارد ولی از كاربرد آن در گلخانه و یا برای مبارزه با بیماریهای خاكزی باید اجتناب شود. متالاكسیل- مانكوزب با اغلب سموم رایج در كشاورزی قابل اختلاط است.

توجه :  موارد توصیه شده، از منابع معتبر و مختلف خارجی و داخلی(کتب ، مقالات و بروشورها) استخراج گردیده  و صرفا به منظور آشنایی کارشناسان و کشاورزان محترم با جنبه های مختلف کاربرد این سم می باشد. لذا پیشنهاد می شود که همیشه توصیه سازمان حفظ نباتات را در اولویت قرار دهند.

در مورد توصیه های فنی  شرکت گیاه نیز انجام آزمایش قبلی در سطح کوچک قبل از مصرف  توصیه می گردد. در ضمن مسائل و نكات مذكور كلی بوده و بستگی به شرایط محیطی و امكانات موجود دارد.

چون شرکت تولید كننده از نحوه شرایط نگهداری، زمان مصرف، مقدار دز مصرفی، چگونگی  مصرف، شرایط جوی محیط و اختلاط آن با سایر سموم و تركیبات شیمیایی توسط مصرف كننده بی اطلاع می‌باشد، لذا هیچگونه مسئولیتی متوجه تولید کننده نمی‌باشد. همچنین فروش و مصرف این سم بدون نسخه گیاهپزشکی ممنوع می باشد.

موارد توصیه  داونی- جی  روی بیماری سفیدكهای داخلی

 

نام محصول

میزان مصرف

فواصل سمپاشی

زمان مصرف

توتون و تنباكو در خزانه

300 گرم در یكصد لیتر آب

7 تا 10 روز

اولین سمپاشی در مرحله چهار برگی.

بوته ها به محلول سم كاملا آغشته شوند.

توتون و تنباكو در مزرعه

300 گرم در یكصد لیتر آب

10 تا 14 روز

اولین سمپاشی 5 تا 7 روز پس از نشاكاری.

بوته ها به محلول سم كاملا آغشته شوند.

سیب زمینی

5/2 كیلوگرم در هكتار

10 تا 14 روز

در شرایط آلودگی شدید فواصل سمپاشی

 باید 10 روزه باشد.

صیفی جات ، پیاز

كلم و گل كلم

250 گرم در یكصد لیتر آب

10 روز

اولین سمپاشی را باید با توجه به بیولوژی

 بیماری در منطقه چند روز قبل از

 احتمال بروز بیماری انجام داد.

گوجه فرنگی

350 گرم در یكصد لیتر آب

7 تا 10 روز

 
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.