فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  



بیماری زالی یا سفید شدن گیاهچه های مرکبات (Albinism)
سفید شدن گیاهچه یا آلبینیسم یکی از بیماری های مرکبات در مراحل اولیه جوانه زنی بذر و تشکیل گیاهچه است

که کم و بیش در بسترهای کشت وجود دارد. گیاهانی که به طور کامل سفید شده و تماما کلروفیل خود را از دست می دهند، از بین می روند.


بررسی علل ایجاد این عارضه سالها توجه پژوهشگران را به خود معطوف داشته است. در تحقیقات اولیه برخی از گونه های آسپرژیلوس را در این باره دخیل می دانستند اما مطالعات بعدی نقش قارچ Alternaria alternata و متابولیت های حاصله از آن را که مانع سنتز کلروفیل می شود، در ایجاد آلبینیسم روشن ساخت.

این قارچ به عنوان یک ساپروفیت یا پارازیت ضعیف مطرح است و آلودگی بذرها به این قارچ اغلب به طور سطحی است و قارچ در پوسته بذر مستقر می گردد. به منظور بررسی تاثیر قارچهای سطح بذر روی گیاهچه، بذور چهار پایه مهم مرکبات یعنی نارنج، پونسیروس، ترویر سیترنج و سویینگل سیتروملو با استفاده از روشهای متداول در بیماری شناسی، بذر، شامل استفاده از کاغذ صافی مرطوب، استفاده از محیط غذایی آگاردار و کشت بذر در ماسه مرطوب، مورد بررسی قرار گرفت و قارچهای آلوده کننده جداسازی و شناسایی گردید.

آزمایش بیماریزایی روی گیاهچه های پونسیروس با روش تلقیح بذر در مورد گونه های Alternaria alternate و Aspergillus spp. انجام شد و نقش A.alternata در ایجاد آلبینیسم محرز گردید اما Aspergillus spp. با روش و شرایط این آزمایش ایجاد بیماری ننمود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.