فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

کنترل علف های هرز پنبه :
علف های هرز رایج پنبه عبارتند از: علف خرچنگ – سوروف -  Elevsine SPP - اویارسلام - خرفه - توق- قیاق و تاج خروس

کنترل مکانیکی علف های هرز پنبه :

1- کنترل میکانیکی علف های هرز طی دوران سبز شدن می تواند با استفاده از چنگک گردان و یا دندانه سبک انگشتی به عمل آید.

2- انجام عملیات کولتیواتور بسیار سطحی تا از آسیب به ریشه های پنبه جلوگیری گردد.

3- در مزارع کوچک پنبه که بصورت جوی و پشته کاشته شده اند می توان از گله کوچک غاز برای کنترل علف های هرز جوان بخصوص جگن ها مانند اویارسلام و نیز مرغ پنجه ای – قیاق و بعضی باریک برگها استفاده می گردد.

کنترل شیمیایی علف های هرز پنبه:

1-استفاده از علف کش ترفلان بصورت پیش از کاشت برای کنترل بذر بسیاری از علف های هرز باریک برگ و بذر پهن برگها.

2- استفاده از علف کش اپتام به میزان 3 لیتر در هکتار پس از مرحله یک برگی شدن پنبه در بین ردیف های کاشت پاشید و بلافاصله آبیاری کرد.

3- برای کنترل علف های هرز باریک برگ سبز شده می توان از علف کش نابواس(ستوکسیدیم) به میزان5/2-2 لیتر در هکتار و علف کش فوزیلید(فلوآزیفوپ – پی بوتیل) به میزان5/2-2 لیتر در هکتار استفاده نمود.

 4- برای کنترل علف های هرز پهن برگ یکساله بخصوص گیاهچه های جوان خانواده هفت بند، مرکبه، بعضی از گاوزبانیان، خردل ها و پیچک بند استقرار یافته در مزارع که ارتفاع آنها به 20 سانتی متر رسیده باشد از علف کش بروموکسی نیل(پاردنر) به میزان 2- 5/1 لیتر در هکتار استفاده می گردد.

5- همچنین برای کنترل علف های هرز پهن برگ و باریک برگ یکساله و چند ساله در مزارع استقرار یافته که بوته ها لااقل به مرحله 4 برگی و یا به ارتفاع حداقل 20 سانتی متر رسیده باشند از علف کش راندآپ بصورت حفاظت شده بمیزان 3 تا 10 لیتر در هکتار استفاده می گردد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.