فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

کنترل علف های هرز کلزا :
در کنترل علف های هرز کلزا به روش زراعی

1- ماخارکردن : آماده سازی زمین در کاهش علف های هرز مؤثر بوده و بهتر است قبل از کشت آبیاری نموده و علف های هرز را با دیسک یا در صورت امکان با سموم علف کش گلایفوزیت (راندآب) یا پاراکوات (گراماکسون) از بین برد.

2- کشت بذور سالم: چون دانه های کلزا با بذور علف های هرز تیره شب بو مثل خردل وحشی و شلمی مخلوط شده و جدا کردن آنها بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است باید به هنگام تهیه بذر دقت شود تا ناخالصی نداشته باشد و بذر از مزارع سالم و عاری از علف هرز تهیه شود.

 3- رعایت دقیق فاصله و تاریخ مناسب کاشت و میزان بذر در حداکثر تراکم توصیه شده کاشته شوند.

4- در زارعت های ردیفی و مکانیزه استفاده از ادوات میکانیکی مانند کولتیواتور فارویی و کولتیواتورهای گردان در کنترل علف های هرز بسیار مؤثر خواهد بود.

5- استفاده از تناوب های زراعی مناسب بخصوص با غلات بهترین روش زراعی کنترل علف های هرز است.

 در کنترل شیمیایی بصورت قبل از کاشت سم ترفلان علف کش رایجی است که برای کنترل علف های هرز مزارع کلزا توصیه شده است این علف کش برای کنترل علف های هرز در حال جوانه زنی در خاک مورد استفاده قرار می گیرد

ترفلان بر روی اندام های هوایی تأثیری نداشته و یا بسیار کم بوده و بداخل گیاه انتقال نمی یابد ترفلان برروی اکثر گرامینه ها مؤثر بوده و علف های هرز باریک برگ یکساله از جمله سوروف – ارزن وحشی و قیاق بذری و دم روباهی را بخوبی کنترل و برروی تعدادی از علف های هرز پهن برگ نیز مؤثر است.

همچنین علف کش لاسو برای کنترل علف های هرز باریک برگ یکساله و برخی از علف های هرز پهن برگ یکساله و نیز اویارسلام بکار میرود.

در کنترل شیمیایی بصورت پس از کاشت برای کنترل علف های هرز باریک برگ می توان از علف کش های گالانت و یا فوکوس به میزان 2 لیتر در هکتار و یا علف کش نابواس به میزان 3 لیتر در هکتار و برای کنترل علف های هرز پهن برگ از علف کش لونترل به میزان یک لیتر در هکتار استفاده نمود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.