فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

نام علمی   imperata cytindrica  :
حلفه علف هرز مهم نخلستانها:
از تیره Gramine گیاهی تهاجمی ، دائمی با ریزومهای چندساله و بومی مناطق گرکسیر و نیمه گرمسیر است.


حلفه هفتمین علف هرز مهم دنیا و بدترین علف هرز نخلستانهاست.این گیاه جدی ترین علف هرز دائمی در سرتاسر مناطق حاره ای دنیا بشمار میرود.

 حلفه بیش از 500 میلیون هکتار از زمینهای سرتاسر دنیا ،200 میلیون هکتار از اراضی آسیا و چندین هزار هکتار از زمینهای جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا را آلوده کرده است


ریزومهای گیاه حلفه نرم، تک شاخه استوانه ای ،دارای 1تا4 گره (به ندرت 8) و 15/0 تا 2/1 متر و به ندرت 3متر طول دارند. ریزوم حدود 4 هفته پس از جوانه زنی بذر تولید میکنند. بوته حلفه 87روز پس از جوانه زنی ، 168ریزوم جدید تولید میکند.تکه های کوچکی از ریزوم توانایی تولید گیاه جدیدی دارند. گیاه جدید از قسمت انتهایی ریزوم تولید میشود اکثر جوانه های زنده ، در محل گره هایی که در قسمت جانبی ریزوم قرار دارند واقع شده اند. جوانه های انتهایی ریزوم بسمت بالا رشد میکند و از جوانه ای جانبی آن ،ریزومهای جدید شکل میگیرند.

حلفه بذر زیادی تولید میکند. در یک گیاه بیش از 3000 بذر تولید میشود. توانایی زنده ماندن بذر بسیار کوتاه است . بذر کوچک پوشینه دار هر سنبلچه، دارای یک بذر است که در برابر باد متوسط ، حدود 15متر تغییر مکان میدهد. بذور قادرن بسرعت جوانه بزنند و نیاز به دوره بعد از رسیدگی ندارند. جوانه زنی آنها در دمای 30 درجه سانتیگراد حدود 70درصد است و قوه نامیه آن حداقل یکسال در شرایط آزمایشگاهی باقی میماند. مناسبترین PH خاک برای رشد حلفه 7/4 است.

 

خسارت زایی حلفه :

بطور کل این گیاه برای آب، نور، انرژی حرارتی (دما)، گازکربنیک و فضای رشد با نخل رقابت میکند.ضرورت کنترل حلفه  بویژه در نخلستانهای جوان ،بدلایل زیر لازم است:

1= حلفه از نظر آب و مواد غذایی با نخل رقابت میکند.

2= کیفیت محصول خرما بعلت اثرات مضر ناشی از رقابت ، بویژه در سالهای اولیه رشد درخت،کاهش میابد.

3= حلفه احتمالا اثرات آللوپاتیک بروی رشد درختان جوان دارد. این اثرات عبارت است از تولید و رهاسازی مواد سمی یا بازدارنده رشد در خاک یا بصورت مواد مترشحه از ریشه ویا بصورت مواد شسته شده از اندامهای هوایی مرده و یا در حال فساد که روی درختان جوان اثرات نامطلوب دارد.

4= علف هرز حلفه در سیستم مدیریت زراعی نخلستانها اشکال ایجاد میکند.

5= حلفه برای آفات و بیماریهای مختلف گیاهی ، حالت میزبان دارد.

 

روشهای کنترل حلفه:

1= کنترل مکانیکی : این روش شامل استفاده از ادوات مکانیکی  و خاکورزی است. استفاده از شخم برگرداندار همراه با دیسک سنگین در خاکهای ماسه ای ، حلفه را کنترل میکند.

2= کنترل شیمیایی: مهمترین سموم مورد استفاده ، گلای فوسیت (رانداپ)، آسولام، دالاپان و مخلوط آسولام و دالاپان هستند.

3= میانه کاری: تعدادی از گیاهان زراعی در تراکم بالا، از قدرت کافی برای رقابت با علفهای هرز برخوردارند. این گیاهان بتدریج باعث از بین رفتن علفهای هرز میشوند. مانند یونجه ، ارزن ، چاودار، سورگوم، جو و بقولات.

4= کنترل تلفیقی: ممکن است برای مبارزه ، چندین روش با یکدیگر تلفیق شود تا نتیجه بهتری عاید شود. برای مثال ، استفاده از شخم توسط تراکتور دستی به دفعات 2 تا 3 مرتبه و به فاصله 3 تا 4 هفته و سپس کاشت بقولات پس از آن ، کنترل رضایت بخشی را ایجاد میکند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.